Råd til håndtering av useriøse innsamlere

Her finner du råd om hva du kan gjøre i ulike situasjoner som kan oppstå med useriøse innsamlere. 
Er det en organisasjon du er usikker på, kan du uansett alltid kontakte oss på e-post. Legg aller helst ved skann eller bilde av fakuturaer du har mottatt.


Jeg har mottatt en faktura eller purring uten at jeg kan huske å ha sagt entydig "ja" til å støtte organisasjonen / Jeg angrer på en gave.

Først og fremst bør du kontakte organisasjonen. Fortell at du ønsker å trekke bidraget tilbake, evt. at du ikke kan huske å ha sagt ja til å gi støtte, og be om at kravet slettes. Vis til kundenummer eller fakturanummer dersom disse er oppgitt. Dersom organsisasjonen ikke vil slette kravet, kan du ta kontakt med oss på e-post eller ringe 468 50 282.

Dersom fakturaen oppgir en eller annen for kjøp / salg, f.eks. "Kjøp av symbolprodukt", kan du istedet benytte deg av angreretten. Da skal angrerettsskjema være vedlagt. Du har da to ukers angrefrist. Dersom angrerettsskjema ikke er vedlagt, er angrefristen tre måneder. 

Uansett om kravet gjelder gave eller kjøp, og du ønsker å trekke tilbake bidraget, angrett eller ikke, ta kontakt med organisasjonen og be om at de fremlegger dokumentasjon på at du har sagt ja. Gjør de ikke det, må de slette kravet. 

Får du inkassokrav, må du bestride kravet ovenfor inkassobyrået. Det er ikke lov å iverksette inkassokrav over bestridte krav. Hvis inkassoselskapet likevel gjør det kan du rapportere hendelsen til Finanstilsynet. I tillegg kan du klage til Forbrukerombudet.

Se også:

Varslingslisten

Innsamlingskontrollens Tips oss-side


Jeg var fastgiver, men mottar fortsatt krav.

Da bør du ta kontakt med organisasjonen og forsikre deg om at avtalen er sagt opp hos dem. Hvis du kun har slettet autotrekket i nettbanken, vil du nok motta faktura når autotrekket ikke går igjennom. Hvis det ikke løser seg, ta kontakt.


Jeg har blitt oppringt av telefonselgere selv om jeg er reservert mot telefonsalg.

Da kan du klage til Forbrukerombudet

Ideelle organisasjoner har i henhold til lov anledning til å kontakte tidligere givere tre år etter at giver-forholdet avsluttes. Dette gjelder selv om du er reservert mot telefonsalg fra ideelle. Kontakt organisasjon og spesifiser at du ønsker å reservere deg direkte mot kontakt fra den.


Jeg har mottatt mistenkelige lapper om tøyinnsamling. 

Se Innsamlingskontrollens Tips oss-side.


Jeg har mistanke om at en organisasjon bruker mesteparten av pengene som samles inn på seg selv.

Se Innsamlingskontrollens Tips oss-side.


Se også: